Cel treningowy – metoda SMART

Cel treningowy. Jest to rzecz, od której powinno zacząć się wszystko. Każdy szanujący się sportowiec przed rozpoczęciem treningu powinien wyznaczyć realistyczny i osiągalny cel, dopasowany odpowiednio do własnych zdolności fizycznych oraz psychicznych.

 

Jedni sportowcy dążą do zwycięstwa w zawodach, inni pragną opanować konkretne umiejętności techniczne. Niezależnie od rodzaju dążenia, cel powinien być tak dokładny i mierzalny jak to tylko możliwe! Sposób jego osiągnięcia powinien być określony przez trenera lub sportowca jeszcze przed rozpoczęciem procesu treningowego.

 

Jednym ze sposobów wyznaczania celów jest metoda SMART wg. której cel powinien być:

S (ang. Specific) – szczegółowy

M (ang. Measurable) – mierzalny

A (ang. Achievable) – wykonalny

R (ang. Relevant) – istotny, ważny

T (ang. Time-bound) – określony w czasie

 

Przykłady celów:

– do końca roku przebiegnę 100 metrów w czasie poniżej 12 sekund, ponieważ wtedy dostanę się na zawody

– w ciągu 3 miesięcy od teraz nauczę się stać na rękach w miejscu przez 1 minutę

– na Mistrzostwach Polski w 2020 roku pokonam trasę w czasie poniżej 3 minut

 

 

Pożyteczne w planowaniu celów długoterminowych są cele krótkoterminowe, mniej wymagające i sprawdzające nasze postępy w czasie. Mogą one określać ilość wykonanych treningów w danym tygodniu, procent intensywności w danym cyklu, objętość docelowego treningu, czas pokonanego dystansu lub pokonany dystans w danym czasie. Ważne by te „mini cele” były wykonalne i motywowały cię do dalszej pracy.

 

Teraz, mając konkretny cel treningowy musisz określić sposoby jego osiągnięcia. To temat na następny post 🙂

 

 

Share

Dodaj komentarz