Popraw swój zakręt!

Jednym z pierwszych elementów od którego powinno się zacząć naukę techniki jazdy jest zakręcanie. Niby banalna rzecz, a jednak sprawia wiele problemów początkującym. Dopóki trasa biegnie w prostej linii nie ma znaczącej różnicy, jednak w chwili pojawienia się zakrętów zauważalne stają się odległości czasowe między zawodnikami.

 

Podczas szkoleń na obozach rowerowych pierwszą czynnością jaką robimy jest sprawdzenie umiejętności uczestników na slalomie. Rozstawiamy pachołki na niewielkiej górce, a ich zadaniem jest zjazd pomiędzy nimi. Po obserwacji wyjaśniam jak powinna wyglądać poprawna pozycja podczas zakrętu i jakie ma to znaczenie. Kilka następnych zjazdów, poprawa błędów i okazuje się, że ci co mieli problem ze zmieszczeniem się w zakręt teraz mogą wejść w niego szerzej. Oczywiście nabycie nawyku poprawnej pozycji wymaga czasu, ale dzięki niemu skrócisz czas pokonywania zawiłych odcinków.

Poniższe zdjęcie opisuje poprawną pozycję w zakręcie otwartym:

 

Co daje taka pozycja?

Po pierwsze, zmienia się siła docisku roweru do podłoża. Przez wysunięcie bioder na zewnątrz, skierowanie kolan do ramy oraz ustawienie stóp zapewniamy stabilne oparcie na oponie. Tak dociśnięty bieżnik zmniejsza możliwość poślizgu, a w przypadku odjechania przedniego koła łatwiej złapać ponowną trakcję.

Po drugie, mamy lepszą kontrolę nad rowerem. Szeroko ustawione łokcie i przesunięty środek ciężkości do tyłu pomoże nam ustawić kierownicę tam gdzie chcemy i szybko wyjść z zakrętu. Ponadto w takiej pozycji zwiększamy bardziej pochylenie roweru aniżeli siebie do podłoża. Dzięki temu czujemy się pewniej oraz zmniejszamy  kąt zakrętu przez co łatwiej jest go pokonać z większą prędkością.

Skierowanie wzroku kilka metrów w przód pomaga ustawić ciało w dobrej pozycji i przygotować do następnych przeszkód na trasie. Dużym błędem jest patrzenie na przednie koło.

Opanowanie poprawnej techniki przyda Ci się nie tylko podczas zakręcania, ale również na trawersie. Zasady są te same. Jeżeli przeniesiesz ciężar ciała na zewnątrz i dociśniesz rower dolną nogą zyskasz dobrą przyczepność. Wszystko to składa się na szybsze pokonywanie technicznych odcinków, dzięki czemu osiągasz lepszy czas w wyścigu.

 

Opisana technika dotyczy zakrętów otwartych. W przypadku band lub wysokich profili nie ma konieczności przyjmowania takiej pozycji, ponieważ  kąt pochylania roweru do podłoża nie zmienia się.

 

Share

Dodaj komentarz