trainforskills

Trening z pomiarem mocy

Kontrolowanie obciążeń treningowych oraz zmian w swojej kondycji jest nieodłączną częścią każdego programu treningowego. Trening z pomiarem mocy umożliwia dokładne planowanie, śledzenie zmian w wydolności fizycznej, wykrycie słabości oraz modyfikowanie treningu na ich podstawie.

 

Naucz się korzystać z mocy

Instalując pomiar mocy w swoim rowerze zyskujesz dostęp do większej ilości danych niż sobie możesz wyobrazić. Jednak największe korzyści odnotujesz dopiero wtedy, gdy będziesz wiedział co zrobić z zebranymi informacjami i jak je zinterpretować używając stosownego programu. To właśnie stanowi największy ból głowy użytkowników – widok wszystkich wykresów i cyferek może przytłoczyć na początku. Mimo wszystko, ten mały gadget pomoże Ci wejść na wyższy poziom sportowy.

 

 

1) Poznaj siebie

Mierz swoje trening

Czujnik mocy zbiera wielką ilość danych, które możesz pobrać i przeanalizować na komputerze zaraz po treningu. Nagrywając każdy swój trening będziesz w stanie dokładnie zobaczyć, w których miejscach na trasie mocniej naciskasz na pedały, jak szybko obracasz korbą i jaki ma to wpływ na prędkość i wytwarzaną moc. Będziesz w stanie zauważyć jak zmienia się twoja średnia moc na szybkich, powtarzanych sprintach, a nawet to jaki wpływ ma trening siłowy we wcześniejszym dniu na poziom generowanej siły.

 

 

Porównuj wyniki mocy z uzyskanym tętnem

Sam monitoring częstości skurczów serca nie mówi dużo o tym jak poprawiłeś się w jeździe na rowerze; wskazuje tylko na to jak szybko twoje serce pompuje krew. Tętno może podlegać wahaniom w zależności od takich czynników jak obecny stan zdrowia, ciśnienie, temperatura, nawodnienie (więcej o pomiarze tętna pisałem tutaj), dlatego może prowadzić do błędnych wniosków o twojej kondycji fizycznej. Jego wartości będą się podnosić niezależnie od tego czy uciekasz przed niedźwiedziem, przygotowujesz się do prezentacji w pracy czy ścigasz się o tytuł Mistrza Świata. Tętno to fizjologiczna odpowiedź organizmu na bodźce.

Miernik mocy natomiast mierzy prawdziwą ilość pracy jaką wykonałeś, czyli jak mocno pedałowałeś. Moc to ilość koni mechanicznych twojego auta zużywana do jazdy np. na 100km/h. Ty jesteś silnikiem swojego roweru. Porównując odpowiedź tętna z ilością produkowanych watów możesz mieć dni kiedy twój pulsometr będzie Ci mówił abyś zwolnił, a miernik mocy żebyś przyspieszył, ponieważ twoje mięśnie nie pracują zbyt ciężko by zaszła stymulacja. Twoje serce jest mięśniem jak każdy inny mięsień w twoim ciele i też poddaje się zmęczeniu.

 

trainforskills

 

 

Śledź Postępy

Możliwość śledzenia postępów w wydolności fizycznej to chyba jeden z najbardziej ekscytujących powodów używania pomiaru mocy. Z biegiem czasu będziesz dokładnie wiedział jak zmienia się twoja kondycja. Czy ta cała ciężka praca jest czegoś warta? Czy rzeczywiście staje się szybszy? W momencie, gdy przeniesiesz dane  na komputer będziesz w stanie zobaczyć i porównać dzisiejszy wysiłek z treningiem tydzień lub miesiąc temu. Znając zakresy swoich stref treningowych będziesz w stanie zauważyć jak przesunął się twój próg mleczanowy lub jak poprawia się twoja wydolność anaerobowa.

 

 

Analizuj wyścigi

Zbierając dane podczas wyścigu zyskujesz obiektywny obraz twoich zdolności podczas zawodów. Możesz użyć zebrane informacje do oszacowania wymogów jakie stawia trasa i zdeterminować co będzie potrzebne, żeby skończyć w top 5. W prawdzie twoje najlepsze dane będą pochodzić właśnie z wyścigów, gdyż wtedy motywacja i konkurencja jest najwyższa. Ponadto możesz porównać starty, w których pedałowałeś najmocniej jak tylko dałeś radę z tymi podczas, których oszczędzałeś energię, a starałeś się jechać płynnie i ustalić dla siebie lepszy wariant.

 

 

Znajdź swoje słabe punkty

Dane zebrane podczas wyścigów, treningów oraz testów mocy pomogą Ci ustalić twoje słabe i mocne strony. Zależnie od charakteru docelowego wysiłku, od krótkich i intensywnych startów (np. Enduro, Downhill) do długich i cyklicznych wyścigów (np. XC, przełaj, maraton), możesz kształtować swój specyficzny profil mocy. Oznacza to stworzenie krzywej na podstawie wyników z kilku czasówek np. 30 sekund, 2 minuty, 6 minut, 12 minut i 30 minut. Zawodnicy specjalizujący się w kolarstwie zjazdowym powinni posiadać większe zakresy mocy w dwóch pierwszych pomiarach, po czym krzywa będzie gwałtownie spadać w dół, podczas gdy u zawodników startujących w maratonach górskich zauważymy mniejsze wartości mocy na początku, lecz stabilny i mniejszy spadek w dalszej części wykresu.

 

trainforskills

 

 

2) Dla trenera i zawodnika

Powodem, dla którego jako trener kocham monitorować trening w ten sposób jest prostota i treściwość. Zebrane dane to fakty przedstawione w prosty sposób na ekranie komputera, z którymi trudno się kłócić – podopieczny nie ma jak oszukać. Przepisywanie „dawek” treningowych w postaci zakresów mocy jest zrozumiałe dla sportowca i praktyczne do zastosowania niezależnie od innych zmiennych. Dodatkowo każdy trening może służyć jako ocena obecnej kondycji, dzięki czemu upewniamy się, że jesteśmy na dobrej drodze. Liczby to liczby, dzięki czemu nie marnujemy czasu na zgadywanie odpowiedniej intensywności.

 

 

Mobiline laboratorium

Pomiar mocy pozwala testować twój „fitness” kiedy tylko chcesz. Wykonując testy mocy co miesiąc jesteś w stanie dokładnie zobaczyć, gdzie zrobiłeś poprawę, a gdzie wciąż potrzeba pracy. Pomoże to oszczędzić kosztów związanych z badaniami w laboratorium. Czujnik mocy mierzy zmiany w generowanej sile na pedały podczas jazdy na rowerze, a nie jak mocno pracuje twój układ krążeniowo-oddechowy. Dołączając do tego wyniki z pulsometru jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć postęp w kondycji i uniknąć przetrenowania.

Wszyscy reagujemy na trening nieco inaczej. Część sportowców będzie skłonna do szybszej poprawy systemu anaerobowego podczas, gdy inni szybciej dostosują się do długich wysiłków. Z odpowiednim systemem treningowym i baterią testów jesteśmy w stanie określić, który system energetyczny ulega aktualnie poprawie i  zdecydować na czym skupić się w najbliższym czasie.

 

 

Od DH po Tour de France

Trening z pomiarem mocy był niegdyś zarezerwowany tylko dla światowej elity. Teraz wszyscy mamy dostęp do tego rodzaju urządzeń. Trening w oparciu o moc znalazł swoje zastosowanie nie tylko w szosie, ale również w kolarstwie zjazdowym (DH), enduro, cross-country, a nawet w BMX racing. Ponadto istnieją aplikacje, które po skalibrowaniu z twoim rowerem i miernikiem dają możliwość zmierzenia twoich progów mocy oraz możliwość korzystania z gotowych szablonów treningowych.

 

trainforskills

Share

Dodaj komentarz